[BLOG] Maak ik wel een verschil? Door Kyaran, student bij Captain Cork

Maak ik wel een verschil?

In een tijd van politieke chaos, waar massacorporaties de maatschappij besturen en een pandemie de grootste prioriteit is geworden. Daar kan je wel eens gaan twijfelen over je impact.
Jij die een ander product koopt om plastic te besparen. Jij die het gebruik van je verwarming altijd een graad beperkt. Of jij die de fiets neemt in plaats van de auto naar je werk.
Als er bedrijven zijn die in één dag uitstoten wat jij in vijf jaar uitstoot of vulkanen die meer luchtvervuiling veroorzaken in één eruptie dan alle auto’s die ooit reden hebben gedaan.
Het is confronterend. Je vraagt je af of jouw (misschien duurdere) aankoop wel de moeite is als je zorgeloos kan leven zonder al die extra moeite.

Ik ben een student, 20 jaar, werkende in een zelfstandige zaak die draait rond ecologie. Ik ga graag uit, en ik zoek naar m’n laatste zorgeloze dagen voor het leven ‘échte’ begint.
Ik ga overal heen met de fiets of het openbaar vervoer, ben recent in de stad gaan wonen. Vlakbij mijn school, werk en vrienden. Ik ben toevallig bij Captain Cork beland door een bord dat in het station van Antwerpen zei dat er communicatiestudenten gezocht werden.
Ik was altijd al enigszins bezig met ecologie. Maar als je een winkel de hele dag opent, dan ga je wel 2 keer nadenken over wat je daar eet en drinkt. Latere generaties zijn telkens gevoeliger voor hypocrisie, het zou niet passen om bijvoorbeeld McDonald’s te eten in een ecologische winkel.
Ik werk er nu anderhalf jaar. Ik ben een pak bewuster geworden over ecologie. Maar ook bewuster van de ecoparadox en greenwashing.

 

Maak ik wel een verschil? Heb ik wel een impact?

Ongeacht wel groen product je koopt,. Het ‘pusht’ een agenda.
Uiteraard zijn door-en-door groene producten vele malen impactvoller. Je kan gewoon niet om greenwashing heen.

Een paar makkelijke tips om zo groen mogelijk te kopen zijn:
1) Koop lokaal
2) Zoek het verhaal van je producten uit
3) Zorg dat dit verhaal zo dicht mogelijk tot bij de bron gaat
4) Durf zelf aan de slag te gaan

 

Wat is dan de impact van een écht groen product te kopen?

Wat ik leerde door mijn werkplek, is dat een ecoproduct kopen een omgekeerd vlindereffect is.
In plaats van je aankoop die heel wat veroorzaakt. Is bijna alles al veroorzaakt. Maar je aankoop, die zorgt dat de volgende reeks gebeurtenissen kan van start gaan.
Neem nu een rugzak uit kurk. Na je aankoop, wat gebeurt er dan? Wel, niets. Je gebruikt je tas. Wat ging er vooraf? Daar zit een hele ketting.
Ten eerste groeien in Portugal in de kurkbossen wat kurkeiken. Deze worden 15 jaar voor ze gebruikt worden. De bomen zorgen terwijl voor schaduw, die de biodiversiteit van het hele gebied beschermt. Zonder de kurkbomen zou het gebrek aan schaduw het gebied veranderen in een woestijn.
Zonder de kurkbomen geen schaduw, zonder schaduw geen kleine planten, zonder kleine planten geen prooi, zonder prooi geen jachtdieren (zoals de bedreigde Iberische Lynx en Iberische Arend). Om niet weg te nemen dat bomen onze lucht filteren. De kurkbossen worden vergeleken met het Amazonewoud maar dan voor Europa. Dit gebeurt allemaal nog voor er een product gemaakt wordt.
Na 15 jaar beginnen ze met het pellen van de schors. Deze schors kan met enkel water verwerkt worden tot een tas. Na 8 tot 12 jaar is de schors weer aangegroeid. Gepelde kurkbomen nemen tot 3 keer meer CO2 op omdat ze de schors zo snel mogelijk willen aangroeien. Het is een soort immuunsysteem. Zonder de vraag naar deze tas, zonder jouw aankoop ervan, worden er geen nieuwe bestellingen geplaatst. Minder schors gepeld, minder lucht gereinigd, minder onderhoud gestoken in het behouden van de duizenden kurkbomen, minder schaduw, minder biodiversiteit.

Alles is al gebeurd, jouw nieuwe tas zorgt er gewoon voor dat er een hele kettingreactie aan gebeurtenissen weer kan start van gaan voor de volgende persoon die een kurktas koopt.
Denk dus niet, wat is mijn impact. Denk, wat WAS en wat WORDT de impact. Een ecologischere verpakking is nog steeds een verpakking, maar de echte impact, is hoe de verpakking zonder uitstoot of chemicaliën is gemaakt. En biologisch afbreekbaar is.

Niet elk product is zoals kurk, beter voor de planeet om wel te kopen dan niet te kopen. Dat weet ik ook. Maar er is naast onze portefeuille nog een krachtig hulpmiddel om een agenda te pushen. Onze stem, of tegenwoordig vingers en onze gedachten.
Door conversaties te hebben over ecologie, door bewuster na te denken, door kritiek te geven, of zelfs een blog te schrijven.
Door in de winkel te praten tegen je vrienden of partner over de producten, zelfs zonder te kopen. Alleen is je impact miniem. Maar als je op je eentje begint met het verbaliseren van deze problemen, ben je snel niet meer alleen.

Daarom stel ik graag een nieuwe (ecologische) consumptiecyclus voor
Converseer, consumeer, recycleer & reflecteer.

Zelfs in een pandemie, zelfs in een consumptiemaatschappij, zelfs bij vulkaanuitbarstingen en bosbranden. Zelfs dan heb je impact, want impact op je medemens is veel ecologischer dan die op de planeet.



Open chat